Tematyka: Niby tacy sami, a jednak inni

 

Poniedziałek 18.05.

Oglądanie zdjęć, obrazków oraz filmików przedstawiających dzieci z różnych stron świata. Zachęcamy dzieci do opisywania, co robią dzieci na obrazku, jak wyglądają. Mówimy z jakiego kraju (kontynentu) pochodzą.

Prezentacje dzieci – Jacy jesteśmy? Zachęcamy dziecko, aby opowiedziało o sobie: przedstawiło się z imienia i nazwiska, powiedziało co je cieszy, co lubi robić, jak samo wygląda, jak wygląda jego rodzeństwo, jaki ma kolor oczu, włosów itp…

 

Wtorek 19.05.

Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej pt: “Inny”

Do grupy Ady dołączył nowy przedszkolak. Pani przedstawiła go dzieciom i powiedziała, że ma na imię Anuj. Nikt nie chciał się z nim bawić, bo wyglądał inaczej niż wszyscy: miał ciemną skórę i czarne oczy, tak czarne jak nocne niebo. Chłopiec siedział w kąciku i rysował coś na kartce.
– To piesek? – zapytała Ada, przyglądając się rysunkowi.
– Tak, mój dog – odpowiedział chłopiec i dorysował żółte słońce. Ada znała to angielskie słowo i wiedziała, że dog to znaczy pies. Zawsze marzyła o jakimś zwierzątku, ale niestety, była uczulona na sierść i po spotkaniu z psem lub kotem od razu zaczynała kichać.
– Nie baw się z nim – szepnęła jej na ucho Kasia. – On jest z innego kraju.
– Jest miły – powiedziała Ada. – I ładnie rysuje.
Od tej pory Ada i Anuj często bawili się razem: układali wieże z klocków, budowali zoo i ustawiali w nim plastikowe zwierzątka, kręcili się na tej samej karuzeli. Chłopiec znał dużo dziwnych słów, których Ada nie rozumiała, ale z radością uczyła go wymowy polskich słów. – To jest huśtawka, potrafisz powiedzieć? – Fuś… fuś… fuśtajka – próbował wymówić Anuj.
Ada również nauczyła się nowych słów po angielsku i dowiedziała się, że Anuj urodził się w Indiach, a jego imię znaczy „młodszy brat”.
– Ja mam starszego brata Olka, ale jak chcesz, to możesz być moim młodszym braciszkiem –
zaproponowała.
Zbliżały się Dzień Babci i Dzień Dziadka, więc dzieci przygotowywały przedstawienie. Kilkoro z nich nie chciało występować razem z nowym kolegą.
– Ja nie będę z nim tańczyć – naburmuszyła się Ola.
– Moja mama powiedziała, że on jest z dzikiego kraju – stwierdził Jaś.
– A mój tata mówi, że oni jedzą palcami.
– Nieprawda! Anuj był u nas w domu z mamą i tatą. I wcale nie jedli palcami! – odezwała się Ada.
Słysząc to, pani poprosiła, żeby dzieci usiadły w kółeczku na dywanie, i opowiedziała im bajkę o króliczku Trusiu. Truś był czarny, chociaż wszystkie króliki w stadzie były białe. Okazało się jednak, że czarny królik był najodważniejszy ze wszystkich i to właśnie on uratował Białe Uszate Królestwo.
– Nie wolno się z nikogo śmiać i mówić, że jest inny lub gorszy. Na świecie żyje wielu ludzi, którzy różnią się kolorem skóry, mową i zwyczajami. Ważne, żebyśmy się od siebie uczyli i pomagali sobie wzajemnie. Ada podeszła do Anuja i wzięła go za rękę.
– On jest moim młodszym bratem – powiedziała. – I razem zagramy babcię i dziadka w naszym teatrzyku! Okazało się, że Anuj ma śliczny głos i potrafi śpiewać jak skowronek. W dodatku nauczył się na pamięć trudnego wiersza po polsku i ani razu się nie pomylił. Największe wrażenie jednak zrobili na wszystkich babcia i dziadek Anuja. Byli ubrani kolorowo jak motyle i poczęstowali dzieci indyjskimi ciasteczkami. Gdyby wszyscy na świecie byli tacy sami, nie działoby się nic ciekawego.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.  Zadajemy pytania:

– Kim był nowy przedszkolak w grupie Ady?
– Jak dzieci zareagowały na nowego kolegę?
– Jak mógł się czuć Anuj, gdy dzieci nie chciały się z nim bawić?
– Jaką bajkę opowiedziała pani dzieciom?
– Czy wszyscy muszą być tacy sami?

 

Środa 20.05.

Zabawa orientacyjno-porządkowa: Dzieci.

Obrazki przedstawiające buzie z różnymi emocjami.  Pokazujemy dzieciom obrazek przedstawiający buzie z różnymi emocjami, np. smutek, radość, strach, złość, szczęście. 

https://thumbs.dreamstime.com/z/emocje-i-narodowo%C5%9Bci-avatars-dzieci-67639536.jpg

Zadanie dzieci polega na poruszaniu się w taki sposób, aby całym ciałem, nie tylko mimiką twarzy, pokazać te emocje.

Malowanie kolorową kredą na chodniku buziek przedstawiających różne emocje i nazywanie tych emocji.

 

Czwartek 21.05.

Słuchanie baśni H. Ch. Andersena: Brzydkie kaczątko.

https://kubus.pl/storytel/brzydkie-kaczatko/

 

Piątek 22.05.

Praca plastyczna “Tak samo…”

Obrazek dowolnej rośliny lub dowolnego zwierzęcia (łatwy do narysowania dla dzieci – np.: kota, stokrotki, tulipana). Dajemy dziecku kartkę. Prosimy, aby uważnie spojrzało na obrazek, który będzie się starało narysować. Następnie zachęcamy do zwracania uwagi na szczegóły, które mogą pomóc w narysowaniu rzeczy przedstawionej na obrazku.

OBRAZEK

GRUPA FIOLETOWA – Planowane działania edukacyjne 18.05-22.05
Tagged on: