Tematyka: Bawimy się z Balon Blum.

Jakiś czas temu zachęcałam do pobrania darmowych kodów do udostępnionej przez Nową Erę gry Balon Blum ( informacje szczegółowe można znaleźć na naszej stronie). Jeśli ktoś z Państwa to uczynił, proponuję bawić się dalej w swoim rytmie, jeśli  nie, zachęcam do ich pobrania i zabawy, zgodnie z indywidualnymi potrzebami i możliwościami.

 

Poniedziałek 18.05.

Plaża Tajemnic

W krainie „Plaża Tajemnic” Twoje dziecko będzie ćwiczyło sprawność manualną: rysowało po śladzie i rozwijało koordynację ręki i oka, czyli przygotowywało się do pisania; doskonaliło percepcję wzrokową: uzupełniało i tworzyło różne układy rytmiczne, segregowało, łączyło w pary takie same przedmioty. Przygotujcie własną kolekcję kart memo, dzięki którym dziecko będzie mogło ćwiczyć umiejętności niezbędne w nauce czytania i pisania. Dorosły może rysować na nich pary takich samych konturowych obrazków, a dziecko będzie rysować po śladzie i samodzielnie je kolorować. Segregujcie wasze karty (np. owoce, warzywa, zwierzęta); twórzcie z nich proste układy rytmiczne; wypowiadajcie nazwy obrazków, wydłużając głoski oa, i sprawdzajcie, gdzie się one znajdują w wyrazach (na początku, w środku, na końcu). Co jakiś czas zagrajcie w wasze memo – to znakomite ćwiczenie pamięci.

 

Wtorek 19.05.

Księstwo Skakanki

W krainie „Księstwo Skakanki” jest wiele okazji do ćwiczenia zdolności matematycznych, logicznego myślenia i umiejętności czytania. Czy wiesz, że zwykłe klocki pomogą Twojemu dziecku rozwijać ważne umiejętności matematyczne i przygotować się do czytania? Układajcie z klocków szlaczki, dbając o rytmiczną powtarzalność wybranych elementów (kształtów, kolorów). Budujcie zamki z wybranej liczby klocków, szukajcie takich samych lub takiej samej ich liczby, przeliczajcie klocki użyte do skonstruowania takich samych budowli, odliczajcie tyle klocków, ile jest książek na półce, kubków na stole, palców u rąk itd. Twórzcie z nich modele wyrazów, tzn. układajcie tyle klocków, ile jest głosek w wybranym wyrazie (np. materac), a później na wybranych klockach układajcie kartoniki z literami, które dziecko już poznało (np. na drugim klocku – literę a, na trzecim – t, na czwartym – e, na piątym – a).

 

Środa 20.05.

Posępne Pagórki

„Posępne pagórki” mogą być źródłem ciekawych wypraw w świat przyrody. Wykorzystuj spacery ze swoim dzieckiem do budzenia zainteresowania otaczającym je światem. Możecie obserwować rośliny i zwierzęta, szukać ich śladów i domów, sprawdzać, czym się żywią, co lubią najbardziej, omawiać ich zachowanie. Zaproponuj dziecku wspólne zabawy rozwijające umiejętności matematyczne: zbierajcie owoce i liście, dopasowujcie te, które pochodzą z tych samych drzew; segregujcie je tak, jak chcecie; układajcie zbiory z takich samych elementów, dobierajcie tyle samo, mniej i więcej; układajcie je rytmicznie, sprawdzajcie, jakiego elementu brakuje; twórzcie z nich postaci, zwierzątka, budowle. Na spacerze dziecko może również przygotowywać się do czytania: słuchajcie odgłosów przyrody i próbujcie je naśladować za pomocą własnego języka i ust; wykorzystajcie znalezione liście, patyczki lub nasiona do układania z nich poznanych liter i cyfr; rysujcie małe i wielki litery na piasku i łączcie je ze sobą (np. T – tA – a).

 

Czwartek 21.05.

Kraina Mniam Mniam

W krainie „Mniam-Mniam” Twoje dziecko nie zajmie się ani gotowaniem, ani jedzeniem, lecz będzie rozwijało logiczne myślenie, szukało różnic między przedmiotami, ilustracjami i dźwiękami, a nawet dodawało i odejmowało. Możecie wspólnie doskonalić te same umiejętności matematyczne i językowe, przygotowując smaczną potrawę z warzyw lub owoców. Porozmawiajcie o tym, w jakiej kolejności trzeba wykonywać czynności, by zrobić ją szybko i sprawnie; przygotujcie odpowiednie naczynia i narzędzia, sprawdźcie, z jakiego materiału zostały wykonane, i odpowiednio je posegregujcie (np. metalowe, drewniane, plastikowe, szklane…); spróbujcie oddzielić od siebie zdania w przepisie, policzcie wyrazy w jednym z nich, poszukajcie w nim znanych liter; przygotujcie odpowiednie produkty, porównajcie ich ciężar, pobawcie się ich liczeniem (dodawajcie do nich po 1 lub po 2 takie same elementy, albo je odejmujcie; układajcie mniej, więcej lub tyle samo; sprawdzajcie, czym się różnią ułożone przez was kompozycje z warzyw i owoców).

 

Piątek 22.05.

W krainie „Malowana Polana” można obserwować zwierzęta i ich ślady, sprawdzać, co pływa, a co tonie, dodawać i odejmować, poznawać nowe litery i czytać wyrazy, opowiadać historyjki obrazkowe. Tymczasem zwykłe porządkowanie szafy z dzieckiem może się stać źródłem interesujących dla niego zabaw, które doskonalą umiejętności językowe, logiczne myślenie, sprawność liczenia, zręczność palców, a także wrażliwość na kształty i kolory. Narysujcie symbole pogody i dobierajcie do nich odpowiednie ubrania. Posegregujcie wasze stroje według kolorów, wzorów, przeznaczenia, rodzaju tkaniny albo jeszcze inaczej… Skarpetki lubią się gubić, dlatego dobierzcie je w pary, sprawdźcie których jest więcej, a których mniej i o ile, a na koniec poukładajcie tak, by można było je łatwo znaleźć w szufladzie. Zostały wam jakieś skarpetki bez pary? To świetnie! Można z nich zrobić lalki i razem wystawić sztukę w domowym teatrze kukiełkowym – sami wymyślcie ciekawe historie i zaprezentujcie je zachwyconej rodzinie.

GRUPA NIEBIESKA – Planowane działania edukacyjne 18.05-22.05
Tagged on: